Hjerne-ikon
Viden

Hvad er god seksualundervisning?

God seksualundervisning er baseret på demokrati, rettigheder og fællesskab. Den udvikler børn og unges kompetencer til at fremme sundhed og trivsel og deres evner til at respektere og anerkende hinanden - uanset forskelligheder.

Børn i 5. klasse har seksualundervisning

Alle børn har ret til god seksualundervisning.

Seksualundervisning kombinerer læring, sundhed og trivsel og sætter fokus på, hvordan børn og unge kan deltage aktivt i at skabe gode rammer for sundhed og trivsel i de små og store fællesskaber, de indgår i.

Seksualundervisning kan derfor spille en vigtig rolle i forhold til den generelle trivsel i klassen. I seksualundervisningen kan eleverne lære om den positive betydning af at blive anerkendt som den, man er, uanset køn, krop, etnicitet, seksualitet mv.

Evnen til at træffe gode valg

Seksualundervisningen ruster børn og unge til at forholde sig kritisk til normer og idealer for køn, krop og seksualitet og til at kunne træffe gode valg om sundhed og trivsel med udgangspunkt i demokrati og rettigheder. 

Overordnet bidrager Sex & Samfunds seksualundervisning til:

  • Udvikling af børn og unges handlekompetence i relation til seksualitet, trivsel, rettigheder og sundhed
  • Øget anerkendelse af mangfoldighed og bekæmpelse af diskrimination

Sex & Samfunds undervisningsprincipper

 

  • Børn og unge er kompetente aktører.
  • Sex & Samfund har et aktivt læringssyn.
  • Viden skal kombineres med et handlingsorienteret perspektiv.
  • Sex & Samfund har et bredt positivt sundhedssyn.
  • Sex & Samfund har et positivt og dynamisk syn på seksualitet.
  • Forskellighed og mangfoldighed er en ressource.

Sex & Samfunds seksualundervisning tager udgangspunkt i en positiv og åben dialog, der skal foregå i et trygt læringsrum. Vores tilgang er inkluderende, normkritisk og mangfoldig.

...

Hvem skal undervise klassen i seksualundervisning?

Det er skolelederens ansvar at træffe beslutning om, hvilke fag seksualundervisningen skal foregå i på de enkelte trin. Undervisningen kan med fordel tilrettelægges i samarbejde med sundhedsplejersken og med inddragelse af relevante tilbud og muligheder i lokalområdet. Skolens egen undervisning kan suppleres med gæsteundervisere med særlig viden og erfaring. Det kan eksempelvis være Sex & Samfunds specialuddannede ung-til-yngre undervisere.

Seksualundervisning eller sexundervisning?

Seksualundervisningens mål er ikke at lære eleverne, hvordan man har sex. Seksualundervisning er et emne, der kombinerer læring, sundhed og trivsel og sætter fokus på, hvordan børn og unge kan deltage aktivt i at skabe gode rammer for sundhed og trivsel. Undervisningen skal udvikle elevernes viden om grænser og rettigheder og udvikle deres kompetencer til at fremme sundhed og trivsel for sig selv og andre. 

SKAL man lave seksualundervisning?

Seksualundervisning er en del af det obligatoriske emne ”sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab”. Der skal undervises i seksualundervisning på alle klassetrin med afsæt i emnets mål. Emnet er timeløst. Det betyder, at emnet skal integreres i de skemalagte fag.

Hvordan kan man arbejde tværfagligt med seksualundervisning?

Seksualundervisningens mål og indhold har berøringsflader med en lang række af skolens skemalagte fag. God seksualundervisning bygger på en sundhedspædagogisk tilgang, hvor tværfaglighed, undersøgelse og handlingsorienteret undervisning er omdrejningspunktet.

Seksualundervisningen kan derfor inddrages i tværfaglige projektforløb med inddragelse af flere flag eller som et element i faglige forløb, der handler om perspektiver på køn, krop og seksualitet. På underviserportal.dk kan du finde inspiration til planlægning af seksualundervisning på tværs af fag.