Seksualundervisning skal på skoleskemaet i Tunesien: ”Børn og unge skal ikke skamme sig”

Internationalt arbejde
I Tunesien arbejder Sex & Samfund sammen med den tunesiske organisation, ATSR, om at få indført seksualundervisning som en del af skolernes pensum.
Sex & Samfund arbejder sammen med partnere for at få seksualundervisning som pensum i Tunesien

Rihab Mestiri er projektkoordinator hos ATSR og arbejder for at seksualundervisning skal have en plads i det Tunesiske skolesystem..

Solen bager ned over den hvidkalkede gade, hvor Tunis’ hektiske trafik kun kan anes i det fjerne. Selvom det er midt i ramadanen, er der fuld gang i Association Tunisienne de la Santé de la Reproductions (ATSR) kontor. Flere unge er netop ankommet, og der snakkes og grines og ryges cigaretter, mens de venter på, at dagens workshop skal til at starte.

I Tunesien er seksualundervisning og generel viden om køn, krop og seksualitet langt fra noget, som alle har adgang til.

- Her i Tunesien forbyder vores forældre os at snakke om seksualitet. Det er kæmpe tabu
Rihab Mestiri, 25 år

- Her i Tunesien forbyder vores forældre os at snakke om seksualitet. Det er kæmpe tabu, fortæller 25-årige Rihab Mestiri.

Hun er projektkoordinator hos ATSR og arrangerer undervisninger i krop og grænser for de mindste skolebørn. Hun fortæller, at hun som ung pige oplevede konsekvenserne af ikke at have adgang til seksualundervisning.

- Da jeg var teenager, havde jeg ikke nogen, som kunne fortælle mig om puberteten eller seksualitet for den sags skyld. Jeg havde for eksempel en kusine, der var ni måneder ældre end mig. Da hun fik sin menstruation, var jeg sikker på, at jeg ville få min præcis ni måneder efter. Men den kom først meget senere, og jeg gik i lang tid og skammede mig – jeg troede, at Gud var vred på mig, siger Rihab.

For mange unge tunesere er konsekvenserne ved manglende seksualundervisning større end skammen over ikke at få sin menstruation. Manglende viden og adgang til prævention fører til ubeskyttet sex og resulterer både i sexsygdomme og uønskede graviditeter, der kan føre til usikre aborter. Alt sammen noget, som kan have store konsekvenser for unges liv.

Børn skal klædes på fra tidlig alder

Det er en travl dag på ATSR. Rihab og en kollega skal forbi en førskoleklasse og fremvise et teaterstykke, som skal lære børnene om krop og grænser.

Irzak Khnitech, administrerende direktør for ATSR, påpeger, at vigtigheden af at få seksualundervisningen på skoleskemaet ikke kun gælder for teenagerne, men også helt ned til de yngste elever, hvor emner som krop, samtykke og grænser er det, der er fokus på.

- Vi har mange problemer i Tunesien med kønsbaseret vold og seksuelle overgreb. Det er vigtigt, at børnene fra tidlig alder lærer om grænser og samtykke, og at det ikke er skamfuldt at sige fra eller sige højt, hvis ens grænse er blevet overskredet. Derfor skal seksualundervisningen starte tidligt, siger Irzak.

Når seksualundervisning er tabuiseret, handler det om, at autoriteter som forældre, lærere og religiøse ledere ofte tror, at seksualundervisning giver anledning til, at unge har mere sex. Men i stedet har seksualundervisningen den modsatte effekt.

- Unge, som har modtaget omfattende seksualundervisning, og som har adgang til prævention, har i højere grad en senere seksuel debut og er generelt bedre til at bruge prævention i forbindelse med sex, påpeger Irzak.

Rihab mener også, at tabuiseringen har en negativ effekt.

- På et tidspunkt vil unge mennesker begynde at udforske deres kroppe og seksualitet, men hvis de ikke har adgang til den korrekte information, risikerer de at træffe dårlige beslutninger for dem selv. Det efterlader dem mere sårbare.

Ét skridt tættere på målet

Autoriteterne i samfundet spiller en vigtig rolle i forhold til at få implementeret den fornødne seksualundervisning. Sammen med Sex & Samfund har ATSR siden 2017 arbejdet hårdt på at få både skoler og de lokale autoriteter i spil, så man sikrer, at de bakker op om seksualundervisning til børn og unge. De skal være med til at sende et signal til de tunesiske unge om, at det ikke skal være skamfuldt eller forkert at lære og tale om køn, krop og seksualitet.

I samarbejde med det tunesiske Undervisningsministerium og Sundhedsministerium har ATSR udarbejdet nyt og fyldestgørende undervisningsmateriale som en del af et større seksualundervisningsprogram. På nuværende tidspunkt står de sammen med Undervisningsministeriet overfor at afprøve det nye program i ti forskellige områder. Mange lokale lærere er allerede trænet til at varetage undervisningen.

Selvom der er et stykke vej endnu til, at alle tunesiske børn og unge får den seksualundervisning, de har brug for og krav på, er Irzak positiv over for programmets udvikling.

- Vores mål er, at alle kan få adgang til sundhedsydelser og viden om deres seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder. Vi er allerede langt med processen, og vi håber på, at der allerede fra næste skolestart vil være seksualundervisning på skemaet i de tunesiske skoler, siger Irzak.

Udover projektet med seksualundervisning i skoler tilbyder ATSR undervisning i deres egne lokaler samt adgang til læge, prævention og rådgivning både for alle unge, herunder LGBT+ personer og immigranter, som ofte ikke får hjælp andre steder.

Projektet er en del af Dansk-Arabisk Partnerprogram (DAPP) og har været i gang siden 2017. Det forventes pt. at fortsætte til 2025.