Tips: Sådan kan du reagere, hvis du er vidne til homofobisk sprogbrug

Nyhed
Vi har bedt vores eksperter om at komme med konkrete råd til, hvordan du kan sige fra overfor homofobi.
Sex & Samfund kæmper mod homofobi. Blandt andet i foreningslivet.

"Spil nu den bold din homo!" - "Er du trans eller hvad" - Hvad er det for et bøssekast?"

Rigtig mange danskere bruger diskriminerende skældsord. Og rigtig mange tænker slet ikke over, at de ord, der kommer ud af munden på dem, faktisk fordømmer og rammer LGBT+ personer. Det er vores fælles ansvar at ændre på. Men hvordan skal man reagere hvis ens børn, elever, håndboldhold eller venner bruger diskriminerende skældsord?

Vi har udviklet nogle simple råd, som du kan bruge, når du møder homofobi.

 

Overordnede råd til alle:

  1. Stop det! (ex: ”Sådan snakker vi ikke til hinanden”)
  2. Adressér det! (ex: ”Bøsse er ikke et skældsord / At være homo er ikke noget dårligt”)
  3. Perspektivér det! (ex. ”At bruge et sådan ord kan gøre nogle kede af det”)
  4. Kontekstualisér det! (ex. ”Vi er alle forskellige, og her skal være plads til alle. Vi har alle et ansvar for, ikke at tale nedsættende til og om hinanden”)
  5. Punktér det! (ex. ”Her har vi en aftale om, at vi taler pænt til og om hinanden”)

 

Særligt til forældre med mindre børn:

Overordnede råd:

  • Vær nysgerrig! Spørg hvad dit barn tror det pågældende ord betyder og hvor det har hørt det henne.
  • Forklar, at når man bruger fx bøsse som skældsord, gør det nogle mennesker kede af det, fordi man signaler, at de/noget ved dem er dårligt.
  • Giv et alternativ. Snak om, at når man gerne vil udtrykke noget man ikke kan lide, kan man bruge beskrivende ord i stedet fx dårlig, irriterende mv.
  • Forklar, at det at bruge bøsse og lebbe som skældsord er meget gammeldags, og kommer fra en tid, hvor man ikke selv kunne bestemme, hvem man ville være kærester med. Sådan er det ikke mere, og derfor bruger vi ikke de ord, som noget negativt.
  • Brug altid den konkrete anledning til at snakke med dit barn om mangfoldig repræsentation. Fortæl fx at man kan være familie på mange måder udover mor, far og barn.

Konkret situation: I supermarkedet:

Du er ude og handle med dit barn, som peger på en person og siger: ”Der er en lebbe” 

Du kan fx svare: ”Hov, det var da et interessant ord, du lige brugte. Hvad betyder det?”

Gå i øjenhøjde med barnet og vær nysgerrig omkring hvad dit barn ved om ordets betydning. Forklar barnet, at man ikke kan se på folk hvilken seksualitet de har, og at det egentligt er noget lidt privat, så det spørger man ikke bare om. Men at nogle mennesker måske synes et andet køn er spændende og nogle synes at ens eget køn er mest spændende, og det er ikke vigtigt for andre mennesker at vide, (og derfor er det ikke noget man siger eller spørger om").

 

Særligt til forældre med større børn:

Overordnede råd:

  • Hav en løbende snak med dit barn om køn, krop og seksualitet. Tal med dit barn om at man kan være og se ud på mange forskellige måder, og være tiltrukket af forskellige mennesker og at intet er forkert, og at det er noget, som kan ændre sig gennem hele livet.  
  • Sæt en klar grænse, hvis dit barn bruger nedsættende sprogbrug. Snak med dit barn om at bruge bøsse eller lebbe som skældsord er rigtig nedsættende og sårende, og at det ikke er i orden, og at det er vigtigt, at tale til og med andre mennesker på en respektfuld måde.
  • Brug altid den konkrete anledning til at snakke med dit barn om mangfoldighed. Forklar fx, at man kan være kærester på mange forskellige måder.

Konkret situation: Ved middagsordet:

I spiser aftensmad og dit barn siger: ”Martin fra B er en homo” 

Du kan fx svare: ”Hvorfor siger du, at han er homo? Hvad tænker du, at det (ord) betyder?”

Afstem din reaktion med barnets svar, men du kan fx svare: ”At være homo er bare en beskrivelse af en persons seksualitet, og det er hverken en god eller dårlig ting. Men at bruge ordet homo som et skældsord – som noget der er dårligt - er nedsættende overfor en masse mennesker. Man skal altid snakke pænt til og om andre mennesker, også selvom du måske ikke kan lide dem”

 

Skolelærere, SFO-medarbejdere, klubmedarbejdere:

Overordnede råd:

  • Hvis en elev bruger nedsættende sprogbrug, så udskam ikke eleven, men brug den konkrete situation til at tage en snak om hvordan man taler med og om hinanden.
  • Tag en snak i plenum om hvad eleverne mener det nedsættende sprogbrug betyder, og hvilke implikationer/konsekvenser det kan have for en person at blive talt til på en sådan måde.
  • Lav en fælles aftale i klassen om, at I ikke bruger nedsættende sprogbrug til og om hinanden. Skriv aftalen ned og hæng den i lokalet, den del på intranetnet/sociale medier mv.

Konkret situation: I pausen:

Du overhører en elev kalde en anden elev for en: ”en fucking trans.” 

Du kan fx svare: ”Det var et rigtig grimt ord du lige brugte der. Det tager vi lige en snak om efter pausen?” Sig, at du overhørte et meget grimt sprogbrug i pausen, og det skal I lige bruge lidt tid på at snakke om (OBS. Fortæl ikke hvem der sagde det pågældende ord).

Du kan fx sige til klassen: ”Her i klassen snakker vi ordentlig til og om hinanden. At bruge den slags ord om hinanden er nedsættende, sårende og uacceptabelt” Brainstorm sammen med klassen om hvad der er respektfuld og ordentlig omgangstone, og lav nogle fælles aftaler om hvordan I taler sammen.

 

Sportstræner el.l

Overordnede råd:

  • Snak med dine unge om, at man går efter ”bolden” og ikke personen. Er man utilfreds med sin holdkammerats/en modstanders præstation, så adresserer man præstationen i stedet for personen.

Konkret situation: Under en kamp:

Du overhører en spiller fra det modsatte hold kalde en af dine spillere for en: ”uduelig bøsserøv”

Det kan være svært, at sige noget i den pågældende situation, men det er rigtig vigtigt at bringe episoden op så snart det er muligt, fx i pausen. Du kan fx sige: ”Jeg lagde mærke til at der blev brugt noget nedsættende og negativt  sprog under kampen. Lagde I mærke til det?”

Snak med holdet om hvorfor det ikke er okay at snakke sådan til eller om hinanden. Snak med holdet om hvad der er respektfuld og ordentlig omgangstone, og lav nogle fælles aftaler om hvordan I taler sammen – både hjemme i klubben og når I er ude og spille kamp.

Hæng jeres fælles aftaler om omgangstone op hjemme i klubhuset, send den rundt til forældre, og tag den med til trænere og dommer, når I er ude og spille kamp.  

 

Ung-til-ung:

Overordnede råd:

  • Hvis du hører en kammerat bruge diskriminerende og nedsættende sprogbrug, så sig at det er over din grænse og det vil du gerne have at vedkommende stopper med.
  • Fortæl din kammerat, at du ikke synes det er i orden, at snakke grimt om andre mennesker på baggrund af deres køn eller seksualitet.
  • Fortæl din kammerat, at når man bruger den slags sprogbrug, er der mange mennesker som føler, at de ikke kan være sig selv og føler sig udenfor, og at det er mega ufedt, at bidrage til den slags.

Konkret situationI omklædningsrummet:

Din (hold)kammerat siger: ”Hold kæft en svans, ham træneren fra det andet hold”

Sig tydeligt, at den slags ord har du ikke lyst til at høre på og det er utjekket/nederen, at bruge den slags ord.

Brug situationen til at tage emnet op med din træner, så I i fællesskab kan snakke om, hvordan man taler til og om hinanden. 

 

Del meget gerne rådene med andre forældre i dit barns klasse, i SFOen eller i sportsklubben.

Emne