To skoleelever kigger ned på en telefon

Digital trivsel

Målgruppe
10. klasse
Intro

Dette forløb handler om unges rettigheder og trivsel i forhold til køn, krop og seksualitet på nettet og sociale medier.

Beskrivelse af forløbet

Dette læringsforløb handler om unge og deres rettigheder og trivsel på nettet og sociale medier. Formålet med forløbet er at fremme elevernes trivsel online samt udvikle og styrke elevernes kompetencer, så de bliver i stand til at forholde sig reflekteret, kritisk og handlingsorienteret til det de møder, oplever og gør på nettet og de sociale medier.

Forløbet sætter fokus på, hvordan unges online hverdagsliv påvirker forholdet mellem, hvad der er privat, og hvad der er offentligt, for eksempel når det gælder deling af billeder, grænser, selvfremstilling og skabelse af relationer på de sociale platforme.

Øvelserne i forløbet lægger op til, at eleverne undersøger problemer og dilemmaer online, reflekterer over konkrete online-tematikker i relation til grænser, køn, krop, seksualitet og trivsel samt diskuterer handlemuligheder i forhold til relevante dilemmaer og problemstillinger, de kan møde online.

Øvelserne i forløbet kan sammensættes til et længere læringsforløb, eller der kan udvælges en eller flere øvelser, der anvendes som selvstændige øvelser eller i kombination med øvelser fra de øvrige forløb til 10. klasse.

Øvelser i forløbet
15-30 minutter
Spil og bevægelse
30 minutter
Aktiv vurdering
60-90 minutter
Film og lyd
1 lektion
Spil og bevægelse
1-2 lektioner
Elev­produktion