Hjerne-ikon
Viden

Introduktion til inspirationsmateriale om seksualundervisning på STU

Bliv klogere på dine spørgsmål om seksualundervisning på STU i de forskellige artikler her i inspirationsmaterialet. 
En lærer står foran en tavle
Viden
Få et hurtigt overblik over inspirationsmaterialet til STU her.

Hvad skal jeg undervise i?

Der findes ikke en entydig definition på, hvad seksualundervisning på en stu indebærer, men baseret på Sex & Samfunds mangeårige erfaringer med seksuel dannelse og trivsel, samt på Undervisningsministeriets anbefalinger - som blandt andet er baseret på stu-elevers egne ønsker - så bør et bredt udvalg af emner dækkes. 

Grundlæggende ønsker elever på stu, at få indsigt i de samme emner, som andre unge. 

Emnerne kan spænde fra klassiske emner som krop, prævention og sexsygdomme over mere aktuelle emner som grænser, samtykke, digital trivsel, køn og normer til emner som fertilitet, abort og familiedannelse. 

Der er også særlige forhold, der gør sig gældende for elever på stu. Flere elever har fysiske eller kognitive funktionsnedsættelser og det kan betyde, at de er i risiko for at blive ramt af stereotype forestillinger om handicap og seksualitet. 

Seksuel sundhed er fortsat tabubelagt og underprioriteret mange steder, og det gælder i endnu højere grad, end ellers, når det handler om unge med funktionsnedsættelser.[1]

Personer med fysiske, men især med psykiske og kognitive handicap er desværre også overrepræsenteret blandt ofre for seksuelle krænkelser.[2] Derfor er seksualundervisningens emner som grænser, rettigheder og seksualitet særligt vigtige at tage op på stu. 

Endelig er der flere unge med autisme, der identificerer sig som LGBT+ personer, end neurotypiske unge.[3] 

Når man bryder med normer for køn og seksualitet kan man møde modstand på forskellig vis, og det kan derfor være hjælpsomt at arbejde med køn, krop og identitet, som også er en del af seksualundervisningen.

 

I 2022 indgik et bredt flertal i Folketinget "Aftale om flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af stu". 

Som en del af aftalen, blev der nedsat en arbejdsgruppe, som i foråret 2024 er kommet med en række anbefalinger til, hvordan seksualundervisning kan tilrettelægges til elever på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse. Læs ministeriets anbefalinger her.

 

Hvor på uddannelsen kan seksualundervisning placeres? 

Undervisning i seksualitet, krop, køn og seksuel sundhed kan både tænkes ind i uddannelsens faglige undervisning, for eksempel i faget almen daglig livsførsel (ADL) eller samfundsfag. 

Da stu’en er en individuelt tilrettelagt uddannelse er det også muligt at skabe nye fag, der imødekommer en specifik elev(gruppe)s behov. 

Seksualundervisning kan også indgå i tværgående temaer og forløb, der har et fokus på relationer, samtykke, sundhed, identitet, køn, seksualitet, rettigheder og trivsel, ligesom enkeltstående aktiviteter, som fx fredagssamlinger, Pride Week eller Uge Sex kan benyttes som anledning til at sætte seksualundervisning på skemaet. 

Der er med andre ord mange muligheder for at implementere seksualundervisningen på stu og det kan være en god idé at benytte en blanding. 

 

Inddrag eleverne

Det er også en god idé at inddrage eleverne, når man tilrettelægger seksualundervisning, fx via stu-rådet. Når man inddrager eleverne, giver det ejerskab og større sandsynlighed for at valg af emner og vinkling opleves som relevant og tidssvarende for eleverne.

 

Seksualundervisning eller -vejledning?

Det kan ind i mellem være svært at skelne skarpt imellem seksualundervisning og seksualvejledning. 

Grænserne mellem undervisningssituationer og samvær af mere social og pædagogisk karakter kan være flydende, elever kan stille spørgsmål af personlig karakter og som underviser bruger man ofte sig selv meget i det pædagogiske relationsarbejde. 

Det er en god tommelfingerregel at huske på altid at møde elever imødekommende, når de tager emner om køn, krop og seksualitet op, så eleven føler sig set og hørt og erfarer, at det er muligt at bryde det tabu, der ofte er omkring seksuelle emner. 

Men som underviser bør man også kende sine begrænsninger - nogle spørgsmål er andre bedre til at hjælpe med. 

Derfor er det en god idé at kende til gode henvisningsmuligheder. Når du gør det, kan du på en anerkendende måde hjælpe elever videre, når du mærker at du ikke selv kan -eller føler sig komfortabel med at- gå ind i et spørgsmål eller hjælpe en elev med en given situation. 

Du kan læse mere om forskellen mellem undervisning og -vejledning i Børne- og undervisningsministeriets anbefalinger her. 

Elever er til en fest
Viden
Anbefalingerne indeholder forslag til undervisningsmetoder og materialer, som ledere og undervisere kan bruge til at tilrettelægge seksualundervisning til unge med særlige behov.

 

God fornøjelse med materialet her. Du kan starte med læsevejledningen eller klikke dig rundt i oversigten. 

Tilbage til oversigten
 


Kilder:

[1] K.L. Madsen, J. Jørgensen & J. Graack (red.) (2022) Normkritik i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag.

[2]  Institut for Menneskerettigheder (2022): Seksuelle overgreb på botilbud. [Rapport] Se rapporten her. 

[3] Autismeforeningen (2021). Læs artiklen her.