Seks skoleelever poserer for kameraet

Grænser og samtykke

Målgruppe
Indskoling
Intro

Dette forløb handler om personlige grænser og samtykke.

Beskrivelse af forløbet

Undervisningsforløbet handler om personlige grænser og samtykke. Formålet med forløbet er at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem.

Forløbet her til indskolingen sætter fokus på, at eleverne får viden om personlige grænser og kan give udtryk for egne grænser. Der er også udviklet et forløb om grænser til mellemtrinnet, der handler mere om grænser i relationer med venner og klassekammerater, og et forløb rettet til udskolingen, der har grænser i relationer mellem kærester og seksuelle relationer i centrum. Forløbene lægger på den måde op til, at eleverne tilbagevendende arbejder med temaet grænser og samtykke for at styrke elevernes kompetencer inden for emnet og deres respekt for egne og andres personlige grænser.

Fælles for forløbene er desuden at:

  • de ikke alene omhandler grænsesætning, men også at det kan være positivt at udfordre sine personlige grænser
  • de lægger op til refleksioner over, hvad man kan gøre, hvis man har overtrådt egne eller andres grænser eller set andre få overskredet deres grænser

Forløbet er bygget op som et sammenhængende forløb med først en introducerende aktivitet, herefter en række aktiviteter der udfolder temaet om grænser, og afslutningsvis en aktivitet der lægger op til evaluering af forløbet. Som underviser kan man også udvælge enkelte aktiviteter og selv sammensætte et forløb.

Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse

Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling.

Dette materiale er især med til at opfylde Mål 4: Kvalitetsuddannelse.

Øvelser i forløbet
1 lektion
Billeder
1 lektion
Film og lyd
2-3 lektioner
Tekst
1 lektion
Aktiv vurdering
1 lektion
Spil og bevægelse
1 lektion
Spil og bevægelse
1 lektion
Elev­produktion
1 lektion
Billeder
1 lektion
Aktiv vurdering
1 lektion
Spil og bevægelse
1 lektion
Elev­produktion