To skoleelever viser deres hænder op ad en væg

Relationer

Målgruppe
FGU
Intro

Forløbet handler om relationer som venskaber, kærester og familie, og hvordan unge kan skabe og indgå i positive fællesskaber.

Beskrivelse af forløbet

I forløbet er der øvelser, hvor eleverne skal arbejde med de relationer, der fylder meget i unges liv. Der er øvelser om venskaber, kærester og seksuelle relationer med fokus på de situationer, hvor relationer kan blive dilemmafyldte. Via dialog og refleksion tilegner eleverne sig handlekompetence til at agere i relationer, se forskellige muligheder i situationer og skabe positive fællesskaber.

Det kan være en god idé også at arbejde med flirt og scoring, når I arbejder med forløbet, Relationer. Der findes øvelser om flirt og scoring i forløbet Grænser og samtykke:

To skoleelever sidder ved siden af hinanden

Forløbet handler om samtykke, flirt og personlige grænser. 

STX, HF, HHX, HTX
Antal øvelser
10

Forløbet kan bruges som et samlet forløb, men øvelserne kan også anvendes enkeltstående eller sammen med andre undervisningsaktiviteter.

Venner kan gøre en forskel

Det er vigtigt, at unges sociale relationer inddrages aktivt i dialogen som nogle, der har handlemuligheder i forhold til at forebygge seksuelle overgreb

Venner og bekendte har mulighed for at hjælpe, gribe ind og tale med unge i de situationer, hvor de oplever seksuelle grænseoverskridelser eller overgreb. 

Blandt teenagere, der bliver udsat for seksuelle overgreb, er der 26 %, der ikke har fortalt om det til nogen. Men dem de fortæller det til er oftest vennerne (47 %), kæresten (29 %), en bekendt (10 %), familien (30 %) eller læge, sygeplejerske eller lignende sundhedspersonale (11 %).

Øvelser i forløbet
20-30 minutter
Aktiv vurdering
15 minutter
Film og lyd
15-30 minutter
Film og lyd
20-30 minutter
Film og lyd
30-45 minutter
Film og lyd
30-45 minutter
Film og lyd
30-60 minutter
Aktiv vurdering