Tre skoleelevers skygger

Sex

Målgruppe
STX, HF, HHX, HTX
Intro

Forløbet handler om, hvad sex er, og hvilken betydning det kan have i menneskers liv.

Beskrivelse af forløbet

Forløbet beskæftiger sig med sex som fænomen og de mange udtryk sex kan have. Forløbet lægger op til at eleverne reflekterer over, hvad sex er og hvad sex ikke er og får indblik i at sex kan være noget forskelligt for forskellige mennesker.

I forløbet er der øvelser om porno. Både om, hvilke fordele og ulemper  porno og pornoforbrug kan have for unge og mere faglige opgaver, hvor eleverne skal læse en række artikler om porno og på den måde få indblik i, hvilke normer porno reproducerer og i nogle tilfælde forsøger at gøre op med.

I kan også arbejde med, hvordan det gode sexliv kan se ud eller med de seksuelle rettigheder, som eleverne skal bringe i spil for at rådgive unge i virkelige cases, der kommer fra brevkassespørgsmål til Sex & Samfunds rådgivningsside Sexlinien.dk.

Når man skal arbejde med forløbet, Sex, kan man med fordel indlede med at tale om seksuelle rettigheder. Det kan man fx gøre ved at lave øvelsen ”De seksuelle rettigheder":

Eleverne har kendskab til de seksuelle rettigheder 

Eleverne kan argumentere for udvalgte seksuelle rettigheder

45-90 minutter
STX, HF, HHX, HTX

Øvelserne i dette forløb kan bruges som et samlet forløb eller enkeltvis i forbindelse med andre undervisningsmaterialer.

Verdensmål 3: Sundhed og trivsel

Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling.

Dette materiale er især med til at opfylde Mål 3: Sundhed og trivsel.

Øvelser i forløbet
20-40 minutter
Billeder
60-90 minutter
Film og lyd
45-60 minutter
Tekst
3 lektioner
Film og lyd
15-30 minutter
Dialog
30-45 minutter
Dialog
45-60 minutter
Tekst
30-45 minutter
Tekst
15-30 minutter
Dialog
1 time
Dilemma