![To skoleelever giver hinanden hånden](/files/styles/common_02/public/media/image/Per%20Kristensen%20%2828%29.jpeg?itok=UdVUZLOt)
Krop og grænser på arbejdspladsen
Forløbet handler om krop og grænser i det professionelle rum samt diskrimination i forhold til køn, krop og seksualitet på arbejdspladser i Danmark.
Dette forløb handler om seksualitet, krop, køn og grænser i mødet mellem privat og professionel. Det er især relevant for unge, der skal arbejde inden for sundhed, omsorg og pædagogik med for eksempel børn og unge, ældre borgere, borgere med fysiske og psykiske sygdomme eller funktionsnedsættelser.
Forløbet tager udgangspunkt i de faglige mål for fagene ”Samfund og sundhed” og ”Arbejdspladskultur” men kan også benyttes i andre fag og faglige mål på GF2 rettet mod SOSU-uddannelserne og uddannelsen til pædagogisk assistent.
I øvelserne sættes der særligt fokus på, hvordan seksualitet, intimitet og privatliv er vigtige områder i menneskers liv, som sundheds- og omsorgsprofessionelle også skal forholde sig til og kunne yde hjælp og støtte omkring. Øvelserne bygger på film, billeder og cases, der giver mulighed for gode dialoger om borgernes rettigheder, egne grænser og grænsesætning, normer og holdninger til seksualitet.
Øvelserne i forløbet handler også om retten til ikke at blive diskrimineret på arbejdspladsen grund af deres køn og seksualitet. De cases, der bruges, repræsenterer forskellige typer erhverv. Det er op til dig som underviser at udvælge de cases, der er relevante for din klasse.
Tak for sparring på forløbet til Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Ungerådgiverne hos Stemplet.dk, LGBT Danmark og konsulent i organisationsudvikling og arbejdsmarkedspolitisk talsperson i LGBT Danmark, Rikke Karen Voergård-Olesen samt Elisabeth Rothborg Madsen, der underviser på ZBC i Slagelse.