Tre skoleelever står med hver deres telefon

Inkluderende arbejdsmiljø

Målgruppe
FGU
Intro

Forløbet handler om diskrimination, trivsel og inklusion på arbejdspladsen.

Beskrivelse af forløbet

Forløbet har til formål at eleverne reflektere over, hvad der kendetegner et godt arbejdsmiljø og hvad de selv kan gøre for at bidrage til det. På den måde får eleverne også viden om diskrimination og rettigheder på arbejdsmarkedet.

I forløbet findes øvelser med film, cases og klasserumsspil, hvor eleverne skal arbejde med rettigheder, mobning, diskrimination og inklusion. 

Arbejdet med arbejdsmiljø kan være en god anledning til også at tale om, hvilket miljø man ønsker på skolen og de enkelte værksteder.

Find inspiration til at skabe et trygt og inkluderende læringsrum i Sex & Samfunds anbefalinger til Det trygge rum:

To skoleelever giver hinanden et kram
På denne side finder du inspiration til at skabe trygge rammer for seksualundervisning.

Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse

Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling.

Dette materiale er især med til at opfylde Mål 4: Kvalitetsuddannelse.

Grænser og samtykke på det første job

Ungarbejderes rettigheder

En ”ungarbejder” er en ung mellem 13 og 17 år, der har et fritidsjob. For at sikre at det er trygt og sikkert for unge under 18 år at have et fritidsjob, gælder der særlige regler. Jobpatruljen er en oplysningskampagne som gør unge (og forældre og arbejdsgivere) opmærksomme på gældende love, rettigheder og regler for ungarbejdere. 

Øvelser i forløbet
1 time
Film og lyd
1-2 timer
Dilemma
4-6 timer
Elev­produktion