Gymnasielærere ser på obligatorisk seksualundervisning med positive øjne

Obligatorisk seksualundervisning
Gymnasielærere på Solrød Gymnasium ser frem til at få seksualundervisning ind i klasseværelserne på gymnasiet. For dem giver det mening, at seksualundervisningen ikke skal stoppe i folkeskolen, men fortsætte i gymnasieregi, hvor mange af de unge begynder at blive seksuelt aktive. Men samtidig ser de med stor alvor på ikke at overskride deres egne eller elevernes grænser, når det kommer til de mere sårbare emner.
underviser

Obligatorisk seksualundervisning står for døren hos de danske gymnasier.

For mange gymnasielæreres vedkommende kommer udførelsen af seksualundervisningen til at ligge på deres skuldre.

På nogle gymnasier kommer de til at skulle implementere seksualundervisningen i de fag, de i forvejen underviser i. De kommer til at stå med en del af ansvaret for, at eleverne kommer igennem emner som samtykke, grænser og prævention.

På trods af at seksualundervisning skal klemmes ind i timerne, er det noget flere gymnasielærere på Solrød Gymnasium byder velkomment:

- Det er sjovt, at man kun har seksualundervisning i folkeskolen, før de unge nødvendigvis ved, hvad sex eller en seksuel relation er. Det er i denne her alder, at de overvejer at have sex eller praktiserer det i forvejen. Så hvis man ikke skulle tale om det nu, hvornår skulle man så? Det giver så god mening, siger Julie Lykke Jensen, som er lærer i dansk, billedkunst og mediefag.

Også en anden lærer på Solrød Gymnasium ser seksualundervisning som et godt initiativ til, at elever kan få talt med nogen, om alt det de går og tumler med:

- Vi har mærket et behov blandt de unge for at tale med nogle voksne, om det der rører sig, når man er ung i gymnasiet. Min oplevelse er nogle gange, at de hører, ser og prøver en masse ting, man måske ikke har så mange almindelige voksne til at tale med det om, fortæller en kvindelig lærer.

Ikke klædt på

Samtidig er det nogle store sko at udfylde, mener flere gymnasielærere på Solrød Gymnasium. For først og fremmest handler det om, at de skal være klædt på til opgaven.

Og det kan være svært, når man står overfor at skulle undervise i sårbare emner, som kan dele vandene både hos elever og lærere:

- Seksualundervisning er et svært emne. Og jeg føler mig ikke klar til at begynde på det. Jeg tror, at flere af lærerne synes, at det er rigtig spændende at skulle undervise i. Men jeg tror også, at vi synes, at det er svært. For der er nogle emner, som kan vække mange følelser hos både elever og lærere, fortæller en af de mandlige lærere på Solrød Gymnasium.

At seksualundervisning for de fleste er et svært emne, er et gennemgående tema for gymnasielærerne.

For der er emner, som simpelthen kan være for grænseoverskridende eller svære at snakke om med eleverne, når man er gymnasielærer. Derfor sætter nogle af gymnasielærerne en fod ned i forhold til, hvor langt de vil gå ind i de sårbare emner. Både for elevernes- og deres egen skyld.

- Jeg ved, at nogle af mine kollegaer har talt med eleverne om helt almindelige ting, hvor eleverne var meget usikre på, hvad der er normalt og ikke er normalt. Måske fordi eleverne ser nogle ting, som de ikke kunne have lyst til, men som de tror, er normalt. Men det har været en mere intim snak, end jeg selv ville have lyst til at blande ind i min relation til dem, siger en af de kvindelige lærere.

Hjælp udefra

For at imødekomme at flest mulige gymnasielærere og elever ikke skal stå i en sårbar position, giver flere af lærerne udtryk for, at den bedste løsning vil være at få én eller flere eksterne undervisere ud.

Eksterne undervisere som har mere styr på nogle emner, end lærerne selv mener, at de har.

Og hvor lærerne så kan arbejde med at få nogle andre emner og vinkler implementeret i deres undervisning, som også relaterer sig til seksualundervisning.

- Jeg tror, at jeg er meget åben over for, at der skal være noget ekstern undervisning. Mest af alt, fordi der er nogen, som helt sikkert har mere styr på det, end vi har. Og jeg tror også, at eleverne er mere interesserede i at høre fra andre end os om nogle emner, fortæller en mandlig lærer.

De problematikker lærerne peger på, bekymrer også rektor Bjarne Thams på Solrød Gymnasium. Du kan læse mere om Bjarne Thams overvejelser om obligatorisk seksualundervisning her:

drenge
Obligatorisk seksualundervisning
Seksualundervisning er blevet obligatorisk på de danske gymnasier. Noget som rektor på Solrød Gymnasium, Bjarne Thams, i første omgang...