![To skoleelever viser deres hænder op ad en væg](/files/styles/common_02/public/media/image/Per%20Kristensen%20%2827%29.jpeg?itok=N7L8nm3H)
Køn
Dette forløb sætter fokus på normer om køn, og hvilken betydning de har for unges trivsel, samt hvordan de kan ændre sig over tid.
Normer om at piger skal være dygtige, ansvarsbevidste og målrettede, presser mange unge piger i den danske grundskole, ligesom normer om at drenge hellere vil spille fodbold end læse bøger, kan gøre det svært for drenge, der hellere vil være på biblioteket end på fodboldbanen. På samme måde presser normer om, at man enten er dreng eller pige, unge, der ikke forstår sig selv som enten eller.
Normer om og forventninger til køn har stor betydning for unges trivsel og fællesskab. I dette forløb får eleverne kendskab til forskellige perspektiver på køn. Gennem forskellige typer øvelser tilegner eleverne sig viden om blandt andet retten til at definere sig selv, og hvordan normer og kultur skaber muligheder og udfordringer for at forstå sig selv og andre. Øvelserne afspejler de mangfoldige måder, unge kan opleve og udtrykke deres køn på.
Formålet med forløbet er, at eleverne får viden om sociale og kulturelle normer for køn. Forløbet giver også eleverne indsigt i, hvordan normer har forandret og fortsat forandrer sig over tid, og hvordan de selv kan spille en rolle i at påvirke normer, der inkluderer alle unge.
Øvelserne i forløbet kan sammensættes til et længere læringsforløb, eller der kan udvælges en eller flere øvelser, der anvendes som selvstændige øvelser eller i kombination med øvelser fra de øvrige forløb til 10. klasse