Tre skoleelever krammer

Krop

Målgruppe
EUD, EUX
Intro

Forløbet handler om kroppens anatomi, mangfoldighed, kropsidealer og normer for kroppen.

Beskrivelse af forløbet

Kroppe kan fylde meget i unge menneskers liv. De har oplevet, at deres egen krop forandrer sig og bliver også eksponeret både for billeder af kroppe, der lever op til normerne og idealerne og billeder, som viser et mere positivt og mangfoldigt syn på kroppen.   

Det øgede kropsfokus og de stereotype kropsidealer i mediebilledet betyder, at der er et større behov for at sætte fokus på kroppens anatomi, forandring og mangfoldighed i undervisningen.

Formålet med forløbet er, at eleverne tilegner sig viden om deres krops anatomi samt at skabe et rum for at diskutere kropsnormer, deres betydning for mennesker og hvordan man kan være med til at forandre dem. 

Forløbet indeholder øvelser om kroppen, som inddrager billeder af kroppe, illustrationer af kønsdele og film, som kan starte en dialog mellem eleverne om mangfoldighed og kropsnormer, og hvordan man kan skabe en mere positiv kropskultur. 

De enkelte øvelser har til formål at give eleverne viden om kroppen samt at udvikle elevernes evne til at forandre ekskluderende og begrænsende normer og idealer for kroppen. Øvelserne har blandt andet et fokus på det sprog, man bruger om sin egen og andres kroppe. 

Hvad er normer?

  • Normer kan være (uskrevne) regler for, hvordan man skal opføre sig i bestemte sammenhænge
  • Normer kan komme til udtryk som (usagte) forventninger til, hvad man gør og siger i forskellige fællesskaber (familien, skolen, fritidsklubben, lokalmiljøet, samfundet). Derfor kan normer være med til at bestemme, hvad man gør og ikke gør
  • Normer kan ændres og laves om
  • Normer er overalt, men de er svære at få øje på, fordi de er ”selvfølgelige”/usynlige
  • Det er ofte flertallet, der bestemmer, hvad normen er
  • Normer kan være ekskluderende og diskriminerende
Øvelser i forløbet
20-30 minutter
Aktiv vurdering
30-45 minutter
Spil og bevægelse
45 minutter
Billeder
45 minutter
Film og lyd
45 minutter
Film og lyd
30-45 minutter
Billeder
40-60 minutter
Film og lyd