En skoleelev lægger make up

Hygiejne

Målgruppe
STU
Intro

Forløbet handler om at pleje kroppe, hygiejne og udseende.

Beskrivelse af forløbet

Forløbet her handler om hygiejne: Hvad det vil sige at pleje en krop, så den holdes ren og rask og eventuelt at give den et bestemt udseende. Opgaverne består af film, billeder og illustrationer og lægger op til refleksion og dialog om, hvordan man konkret har en god hygiejne og også lidt om, hvordan normer for fx køn har en betydning for, hvordan folk plejer deres kroppe.

Elever i komplicerede læringssituationer

Dette undervisningsmateriale er målrettet børn og unge i komplicerede læringssituationer

Der kan være mange grunde til, at elever er i komplicerede læringssituationer og måden, hvorpå det kommer til udtryk, kan variere. Derfor findes der ikke et entydig svar på, hvordan man laver relevant seksualundervisning i en specialpædagogisk praksis. 

Det er derfor op til den enkelte underviser, at tilpasse materialet til sin elevgruppe og vælge hvilket indhold, der er relevant for hvilke elever. Dette materiale egner sig særligt til elever, som trives med øvelser, der er mere visuelle, mere konkrete og mere faktuelt orienterede

Flere af øvelserne i dette forløb giver også mulighed for at undervisningsdifferentiere organisationsformerne, så elevernes forskelligheder og individuelle læringsstil tilgodeses. Det betyder, at man som underviser kan vurdere, om eleverne vil få mest ud af øvelsen ved at lave den med hele klassen, i mindre grupper eller individuelt.

Øvelser i forløbet
1 time
Film og lyd
1-2 timer
Billeder