To drenge hænger i armene fra stativ

Sociale medier

Målgruppe
STU
Intro

Forløbet handler om, hvordan man begår sig og trives online.

Beskrivelse af forløbet

Dette forløb handler om sociale medier. Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om sociale medier, billedredigering, billeddeling og online kommunikation. Forløbet ønsker at styrke elevernes kompetencer til at kunne begå sig og trives online samt at kunne forholde sig kritisk til kropsidealer, grænser og forventninger på sociale medier. Eleverne skal i forløbet arbejde med øvelser og aktiviteter, som støtter dem i at kunne indgå i positive online relationer.  

Forløbet består af en række undervisningsaktiviteter baseret på film, en tegneserie, billeder m.m. Forløbet er udviklet som ét samlet forløb, men de enkelte aktiviteter kan også benyttes som selvstændige undervisningsaktiviteter.

Elever i komplicerede læringssituationer

Dette undervisningsmateriale er målrettet børn og unge i komplicerede læringssituationer

Der kan være mange grunde til, at elever er i komplicerede læringssituationer og måden, hvorpå det kommer til udtryk, kan variere. Derfor findes der ikke et entydig svar på, hvordan man laver relevant seksualundervisning i en specialpædagogisk praksis. 

Det er derfor op til den enkelte underviser, at tilpasse materialet til sin elevgruppe og vælge hvilket indhold, der er relevant for hvilke elever. Dette materiale egner sig særligt til elever, som trives med øvelser, der er mere visuelle, mere konkrete og mere faktuelt orienterede

Flere af øvelserne i dette forløb giver også mulighed for at undervisningsdifferentiere organisationsformerne, så elevernes forskelligheder og individuelle læringsstil tilgodeses. Det betyder, at man som underviser kan vurdere, om eleverne vil få mest ud af øvelsen ved at lave den med hele klassen, i mindre grupper eller individuelt.

Hvad er digital trivsel?

Digital trivsel handler om at have det godt, når man er online eller bruger digitale medier

Der kan være mange forskellige faktorer, der påvirker ens digitale trivsel; fx at man føler sig tryg når man er online, at man er en del af gode fællesskaber på sociale medier eller gamingplatforme, at ’tonen’ er respektfuld og rar, at man ikke bliver udsat for hadtale eller mobning, at man har nogen at tale med om hvad man laver og oplever online, at der er en sammenhæng eller balance imellem ens digitale liv og livet offline m.m. 

Digital trivsel handler altså dels om at det opleves som meningsfuldt at være online eller bruge digitale redskaber som sms’er eller apps. Og dels om sikkerhed og grænser; dvs. at man ikke bliver krænket eller krænker andre, og at man ved, hvad man kan gøre, og hvem der kan hjælpe, hvis det sker.

Øvelser i forløbet
2-3 timer
Billeder
2-3 timer
Film og lyd