Fire skoleelever sidder med deres telefoner

Digital trivsel

Målgruppe
STX, HF, HHX, HTX
Intro

Forløbet handler om digital trivsel i forhold til køn, krop og seksualitet, herunder billeddeling med og uden samtykke.

Beskrivelse af forløbet

Dette forløb handler om unges liv online og deres digitale trivsel. Formålet med forløbet er dels, at eleverne får mulighed for at reflektere og forholde sig kritisk til det, de oplever online og dels at styrke elevernes trivsel og handlekompetence online

Sociale medier, gaming og andre online platforme er en stor del af de fleste unges liv. Forløbet indeholder både oplysning om regler og lovgivning for fx billeddeling, og øvelser der skaber rum for fælles refleksion og dialog om de mange digitale muligheder, udfordringer og dilemmaer, unge står overfor i forbindelse med selvfremstilling, kropsidealer, forventninger, relationer, grænser og lovgivning m.m. Således styrkes elevernes kompetencer til at kunne se handlemuligheder for dem selv og andre og kunne indgå i positive online fællesskaber. 

Der er behov for, at unge reflekterer over de normer og omgangsformer, som de er med til at skabe online. Ungdomsuddannelser kan med fordel være med til at skabe rammerne for de unges dialog om digital trivsel, og tænke det ind som en del af arbejdet med den generelle trivsel, den nye lov om seksualundervisning samt den obligatoriske antimobbestrategi.

Hvad er digital trivsel?

Digital trivsel handler om at have det godt, når man er online eller bruger digitale medier

Der kan være mange forskellige faktorer, der påvirker ens digitale trivsel; fx at man føler sig tryg når man er online, at man er en del af gode fællesskaber på sociale medier eller gamingplatforme, at ’tonen’ er respektfuld og rar, at man ikke bliver udsat for hadtale eller mobning, at man har nogen at tale med om hvad man laver og oplever online, at der er en sammenhæng eller balance imellem ens digitale liv og livet offline m.m. 

Digital trivsel handler altså dels om at det opleves som meningsfuldt at være online eller bruge digitale redskaber som sms’er eller apps. Og dels om sikkerhed og grænser; dvs. at man ikke bliver krænket eller krænker andre, og at man ved, hvad man kan gøre, og hvem der kan hjælpe, hvis det sker.

De seksuelle rettigheder

De seksuelle og reproduktive rettigheder er samlet og formidlet af den internationale organisation for seksuel sundhed og rettigheder, IPPF, på baggrund af FN’s Menneskerettighedserklæring og Børnekonventionen.

De seksuelle rettigheder skal styrke unges sundhed og trivsel, og de skal sikre unges frihed og lighed i forhold til køn, krop og seksualitet. 

Den danske stat er forpligtet til at sikre, at danske børn og unge får opfyldt deres seksuelle rettigheder enten gennem lovgivningen eller den måde, myndighederne arbejder på. 

Som enkeltpersoner og som gruppe er vi også forpligtet til at bidrage til, at alle får opfyldt og respekteret deres seksuelle rettigheder.

Øvelser i forløbet
20-40 minutter
Spil og bevægelse
45 minutter
Dilemma
1 time
Film og lyd
45 minutter
Dilemma