![To skoleelever kigger på en telefon](/files/styles/common_02/public/media/image/Digital%20trivsel%20fgu.jpg?itok=n2TY5caE)
Digital trivsel
Forløbet handler om digital trivsel og sætter fokus på køn, krop og seksualitet online.
Dette forløb handler om unges liv online og deres digitale trivsel. Formålet med forløbet er dels, at eleverne får mulighed for at reflektere og forholde sig kritisk til det, de oplever online og dels at styrke elevernes trivsel og handlekompetence online.
Sociale medier, gaming og andre online platforme er en stor del af de fleste unges liv. Forløbet indeholder både oplysning om regler og lovgivning for fx billeddeling, og øvelser der skaber rum for fælles refleksion og dialog om de mange digitale muligheder, udfordringer og dilemmaer, unge står overfor i forbindelse med selvfremstilling, kropsidealer, forventninger, relationer, grænser og lovgivning m.m. Således styrkes elevernes kompetencer til at kunne se handlemuligheder for dem selv og andre og kunne indgå i positive online fællesskaber.
Der er behov for, at unge reflekterer over de normer og omgangsformer, som de er med til at skabe online. Ungdomsuddannelser kan med fordel være med til at skabe rammerne for de unges dialog om digital trivsel, og tænke det ind som en del af arbejdet med den generelle trivsel, den nye lov om seksualundervisning samt den obligatoriske antimobbestrategi.