To skoleelever løser en gruppeopgave

Grænser og samtykke

Målgruppe
FGU
Intro

Forløbet handler om samtykke, flirt og personlige grænser. 

Beskrivelse af forløbet

Sex, flirt og lyst er for de fleste unge noget dejligt. Samtidig giver mange unge udtryk for, at de kan komme i tvivl om egne og andres signaler og grænser, og at de har svært ved at tale med andre om sex, flirt, scoringer og især de oplevelser, som ligger i en gråzone eller er grænseoverskridende

For hvordan siger man egentlig ja eller nej? Hvordan viser man sin interesse eller giver en omsorgsfuld afvisning? Og hvad hvis man snarere vil sige ”måske” – eller nej til sex – men ja til at kysse og sove sammen? 

Dette forløb indeholder øvelser om personlige grænser og samtykke, der har til formål at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem. Fælles for øvelserne om grænser og samtykke er, at de ikke alene omhandler grænsesætning, men også at det kan være positivt at udfordre sine personlige grænser. Forløbet lægger op til refleksioner over, hvad man kan gøre, hvis man har overtrådt egne eller andres grænser eller set andre få overskredet deres grænser. 

Forløbet er bygget op som et sammenhængende forløb med først en introducerende øvelse, herefter en række aktiviteter der udfolder forløbet om grænser, og afslutningsvis en aktivitet der lægger op til evaluering af forløbet. Som underviser kan man også udvælge enkelte øvelser og selv sammensætte et forløb.

Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse

Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling.

Dette materiale er især med til at opfylde Mål 4: Kvalitetsuddannelse.

Undervisere svarer på spørgsmål om grænser og samtykke

I disse korte film svarer Sex & Samfunds ung-til-yngre-undervisere på spørgsmål om grænser og samtykke, som elever ofte stiller i seksualundervisningen.

Ved tryk på afspil accepterer du cookies og sporing fra den eksterne video-leverandør.
Ved tryk på afspil accepterer du cookies og sporing fra den eksterne video-leverandør.

Venner kan gøre en forskel

Det er vigtigt, at unges sociale relationer inddrages aktivt i dialogen som nogle, der har handlemuligheder i forhold til at forebygge seksuelle overgreb

Venner og bekendte har mulighed for at hjælpe, gribe ind og tale med unge i de situationer, hvor de oplever seksuelle grænseoverskridelser eller overgreb. 

Blandt teenagere, der bliver udsat for seksuelle overgreb, er der 26 %, der ikke har fortalt om det til nogen. Men dem de fortæller det til er oftest vennerne (47 %), kæresten (29 %), en bekendt (10 %), familien (30 %) eller læge, sygeplejerske eller lignende sundhedspersonale (11 %).

Øvelser i forløbet
15-30 minutter
Film og lyd
30 minutter
Film og lyd
45 minutter
Cases
45 minutter
Film og lyd
30-60 minutter
Aktiv vurdering
20-30 minutter
Film og lyd
30 minutter
Dilemma
30-45 minutter
Film og lyd
20-30 minutter
Film og lyd
15-30 minutter
Spil og bevægelse
2 timer
Film og lyd
45-60 minutter
Dilemma
1 lektion
Cases
45-60 minutter
Elev­produktion