![To skoleelever løser en gruppeopgave](/files/styles/common_02/public/media/image/UngdomsskoleT%C3%A5rnby_full-0379.jpg?itok=S8bD8Wg4)
Sex, flirt og lyst er for de fleste unge noget dejligt. Samtidig giver mange unge udtryk for, at de kan komme i tvivl om egne og andres signaler og grænser, og at de har svært ved at tale med andre om sex, flirt, scoringer og især de oplevelser, som ligger i en gråzone eller er grænseoverskridende.
For hvordan siger man egentlig ja eller nej? Hvordan viser man sin interesse eller giver en omsorgsfuld afvisning? Og hvad hvis man snarere vil sige ”måske” – eller nej til sex – men ja til at kysse og sove sammen?
Dette forløb indeholder øvelser om personlige grænser og samtykke, der har til formål at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem. Fælles for øvelserne om grænser og samtykke er, at de ikke alene omhandler grænsesætning, men også at det kan være positivt at udfordre sine personlige grænser. Forløbet lægger op til refleksioner over, hvad man kan gøre, hvis man har overtrådt egne eller andres grænser eller set andre få overskredet deres grænser.
Forløbet er bygget op som et sammenhængende forløb med først en introducerende øvelse, herefter en række aktiviteter der udfolder forløbet om grænser, og afslutningsvis en aktivitet der lægger op til evaluering af forløbet. Som underviser kan man også udvælge enkelte øvelser og selv sammensætte et forløb.